Hoeveelheid auto- en busverkeer

Naar het overzicht
Hoeveelheid auto- en busverkeer

Het aantal verkeersbewegingen rondom het UMCG en de binnenstad neemt toe. Ook ondanks goed openbaar vervoer, maar ook ontwikkelingen als deelauto’s, e-bikes en de opkomst van thuiswerken. De verwachting is dat het verkeer aan de oostzijde van de stad met 20% toeneemt. De slimme alternatieven en aanpassingen aan bestaande wegen biedt geen oplossing voor deze toename. Een nieuwe autoverbinding tussen de oostelijke ringweg en de binnenstad is minimaal noodzakelijk om de bereikbaarheid in dit stadsdeel in de toekomst te garanderen.

Verkeersstromen

De komst van een nieuwe auto-, bus- en fietsverbinding zorgt dat het verkeer in de oostelijke wijken anders gaat rijden. Bijvoorbeeld niet meer richting het Damsterdiep en de Petrus Campersingel, maar richting de nieuwe autoverbinding. Daarnaast verwachten we minder sluipverkeer door de wijken. Wanneer de nieuwe autoverbinding er is, zal daar veel verkeer hiervan gebruik maken. Dit verkeer rijdt dan niet meer op het Damsterdiep, de Petrus Campersingel en de Europaweg. De ruimte die daar ontstaat, wordt voor een deel ingevuld met verkeer dat een andere route moest kiezen, bijvoorbeeld door de wijken.

Verkeerscijfers

We hebben onderzocht wie er in de toekomst gebruik gaan maken van de nieuwe autoverbinding. De cijfers laten zien dat zo’n 50% van alle verkeer in de aangrenzende buurten moeten zijn of daar vandaan komen. Ongeveer 40% van het verkeer heeft een bestemming of herkomst in de wijken daar omheen en de laatste 10% van het verkeer gaat naar of komt van het UMCG

In de berekeningen van de verkeerscijfers hebben we alle verkeersplannen en bouwprojecten tot 2030 meegenomen, voor zover deze bekend waren. Daarnaast zijn meerdere modeldoorberekeningen gedaan met steeds andere verkeersmaatregelen. Daardoor konden we de effecten van de verkeersmaatregelen toetsen aan een situatie zonder project (referentie).

Reacties

  1. Menno

    15:51 19 jun 2018

    Even terugkijken naar het principebesluit, wat nu ook alweer de aanleiding voor dit principebesluit was. "Op basis van alle prognoses en modelberekeningen is de verwachting dat het verkeer aan de oostzijde van de stad zoveel zal toenemen, met naar verwachting 20%. De bestaande infrastructuur kan het dan niet meer aan en het verkeer op de Europaweg, de Petrus Campersingel, maar ook aan de noordoostkant, de Bedumerweg, loopt vast."

    Mag ik het onlogisch vinden als dan als oplossing wordt gekozen voor een plan dat het verkeer juist op deze wegen nauwelijks vermindert? Of zelfs, in geval van de Bedumerweg, zelfs drukker maakt dan in de referentie waarin 'niets wordt gedaan'.

    Verder is "het in de spits te druk op de Europaweg en de Petrus Campersingel", zo staat in het principebesluit te lezen. Mag ik het dan óók vreemd vinden dat als oplossing voor een 'te drukke' weg wordt gekozen voor een nieuwe weg die nog een stuk drukker wordt (tot 13.100 autobewegingen op de OHK vs 11.100 op dit moment op de 'te drukke' Petrus Campersingel).

    "Niets doen is dus geen optie," zo lezen we. Maar iets doen wat, in plaats van een probleem oplost, een extra probleem creëert is al helemáál geen optie.

  2. Harry

    07:31 19 jun 2018

    Kunnen jullie de percentages bij de paarse streepjes toelichten? Ook ben ik nieuwsgierig hoe de gemeente heeft vastgesteld dat 50% van het verkeer door de wijkbewoners zelf wordt gegenereerd.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt