‘Varianten Splitsing en Circuit zijn gekunstelde oplossingen’

29-01-2018

1 reactie
  • Wat vindt de buurt?
‘Varianten Splitsing en Circuit zijn gekunstelde oplossingen’

Theo Witte, universitair docent aan de Rijksuniversiteit, woont met zijn vrouw al sinds 1978 aan de Thomassen à Thuessinklaan. Hij volgt de plannen voor Aanpak Oosterhamrikzone vanuit interesse, maar maakt zich ook zorgen. “Hoe meer ik me in de plannen verdiep, hoe meer mijn verbazing en onbegrip toenemen.”

In vergelijking met 1978 is er veel veranderd in de straat die in het verlengde van de Vrydemalaan ligt. Niet alleen wonen er nu volgens Theo veel meer studenten, ook de verkeerssituatie is veranderd. “In het verleden kwamen er veel bussen door de straat. Daar heb ik slechte herinneringen aan. Je voelde elke bus voorbijkomen. Ook zijn er nu veel meer fietsers dan in het verleden. Verder is het Wielewaalplein veel drukker geworden.”

Verstandige mensen

Uit nieuwsgierigheid is Theo zich in de plannen gaan verdiepen. “Mijn vrouw zegt: ‘waar maak je je druk om? Bij de gemeente werken verstandige mensen, die zullen wel een verstandige beslissing nemen.’ Zij kan zich niet voorstellen dat de gemeente een nieuwe busbaan of autorijbaan gaat aanleggen in een drukke woonwijk, terwijl zo’n baan vijftig meter verderop al bestaat. Maar ik wilde meer inzicht krijgen in het proces. Wat zijn de problemen, wat zijn de overwegingen? Het is interessant om zo’n verkeersvraagstuk vanuit verschillende invalshoeken met allerlei deskundigen en bewoners te bekijken. Het werd me al snel duidelijk dat er niet één ideale oplossing is. Elk voordeel heeft zijn nadeel.”

Enorme consequenties

In twee van de drie varianten voor de verbinding met de oostelijke ringweg, krijgt de Thomassen à Thuessinklaan samen met de Vinkenstraat een andere functie. In de variant Splitsing gaat het busverkeer door deze straten heen. In de variant Circuit rijdt het autoverkeer in één richting naar de oostelijke ringweg. “Het zijn allebei gekunstelde oplossingen met enorme consequenties voor de bewoners en de veiligheid. Zo moet een groot deel van de Vinkenstraat plat. In onze straat verdwijnt de helft van de parkeerplekken. Bij het Wielewaalplein, waar drukbezochte winkels zijn, wordt het oversteken gevaarlijker. In de variant Splitsing is er bovendien een enorme toename van bussen en ambulances vlak voor de woningen langs. Voor het autoverkeer blijft dan een woonstraat met één strook eenrichtingsverkeer over, wat al voor opstoppingen gaat zorgen als de postbode ergens een pakje moet afleveren. Beide varianten zijn niet realistisch. Daarom vind ik de variant Bundeling verreweg de beste oplossing. Ik zie dit als een optimalisering van de huidige situatie. Ook deze variant heeft nadelen, maar die staan in geen verhouding tot de problemen die dreigen bij de varianten Splitsing en Circuit.”

Ondervertegenwoordigd

Wat Theo opviel bij de bijeenkomsten was dat de bewoners van de Thomassen à Thuessinklaan, het Wielewaalplein en de Vinkenstraat zwaar ondervertegenwoordigd waren. “Misschien had de projectorganisatie beter haar best moeten doen om deze bewoners erbij te betrekken, want de gevolgen voor deze straten zijn zeer ingrijpend. Ik ben benieuwd waar de gemeente voor gaat kiezen. Ik hoop dat mijn vrouw gelijk krijgt, maar ik me maak me er wel zorgen over.”

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

  1. Menno

    10:05 15 feb 2018

    Een vergelijkbare redenering kun je ook houden over de variant Bundeling. Ook dat is een 'gekunstelde oplossing met enorme consequenties voor de bewoners en de veiligheid'. Met als groot bijkomend nadeel dat de barrière tussen Oosterpark en Korrewegwijk verergert wordt in plaats van dat de wijken meer verbonden worden. Wat één van de deel-doelen is bij de aanpak.

    Daarnaast geeft variant Bundeling de minste mogelijkheden voor verbetering van de leefomgeving, wat als harde eis is opgenomen bij het raadsbesluit om de drie varianten te onderzoeken. Een barrière van zeven rijstroken op een groot deel van de Oosterhamrikkade heeft een behoorlijke negatieve impact op de leefomgeving en op de veiligheid. Nog afgezien van de zeer hoge kosten die de noodzakelijke verbreding van de kade/versmalling van het kanaal met zich meebrengt.

    Overigens zal in mijn optiek de situatie bij het Wielewaalplein bij de variant Splitsing juist beter worden. Het aantal bussen dat er komt te rijden is heel wat minder dan het aantal auto's dat er nu rijdt en de bereikbaarheid van de winkels zal met een bushalte voor de deur juist beter worden. Wat de een als nadeel ziet, ziet de ander hier dus juist als voordeel.

    Dat een groot deel van de Vinkenstraat plat moet/gaat is iets wat los staat van de aanpak van de Oosterhamrikzone. Het is een publiek geheim dat de woningbouwvereniging wacht met het indienen van de plannen om zo een betere onderhandelingspositie met de gemeente te houden. En om de zelfde reden wil de gemeente zich in de plannen natuurlijk niet bij voorbaat vastpinnen op de sloop van die woningen. Maar juist door die sloop ook te betrekken in de plannen kan er een goed integraal plan komen, met zo min mogelijk impact voor de bewoners.

    Bij de bijeenkomsten waren overigens ook verschillende bewoners van de Thomassen à Thuessinklaan, het Wielewaalplein en de Vinkenstraat aanwezig. Net als dat er bewoners van andere lokaties waren, zoals de woonbootbewoners, Oosterhamrikkade maar ook uit de diverse zijstraten waar de plannen ook impact op hebben. Geen enkele groep was daarbij 'in de meerderheid'. Volgens mij heeft iedereen daar dan ook zijn zegje kunnen doen en is ieders mening meegenomen in de discussie.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt