Raadscommissie in gesprek met experts over fietsstraat Korreweg

16-10-2019

2 reacties
  • Nieuws
Raadscommissie in gesprek met experts over fietsstraat Korreweg

Is de Korreweg als fietsstraat verkeersveilig en comfortabel genoeg? Over deze en andere vragen bogen de raadscommissie Beheer & Verkeer en een aantal experts uit het werkveld zich op dinsdagavond 15 oktober. De commissieleden werden geïnformeerd over ervaringen met fietsstraten elders in het land, over de voor- en nadelen en over de psychologie van de verkeersdeelnemer.

De avond begon met een toelichting op ontwikkeling van de Korreweg en over wat er voorafging aan het raadsbesluit van juni 2018 waarin de gemeenteraad de fietsstraat vaststelde als voorkeursvariant (https://bit.ly/2LbLW46). Dat deed de gemeenteraad onder de voorwaarde van de uitkomsten van een expert meeting over verkeersveiligheid en fietscomfort. Deze onderwerpen kwamen dan ook uitgebreid aan bod.

Na een aantal presentaties gingen de commissieleden in gesprek met de experts: Rico Andriesse, adviseur mobiliteit en ruimte bij GoudappelCoffeng, Wim Borghols, voorzitter van de Fietsersbond Groningen, Dick de Waard, verkeerspsycholoog bij Rijksuniversiteit Groningen en Jeroen Engels, projectmanager bij gemeente Groningen.

De experts zien de voordelen van fietsstraten en gaven aan dat deze inrichting ook op de Korreweg zou kunnen. Daarbij gaven ze de commissieleden wel een aantal aandachtspunten mee. Zo zien zij het liefst minder auto’s op de Korreweg, moet er nagedacht worden over de plek van de bus (tussen het verkeer of in het midden van de weg), of er alternatieve routes zijn voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen en ouderen en over het handhaven van 30 km/uur als maximumsnelheid van autoverkeer. De adviezen van de experts worden meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen.

U kunt de hele bijeenkomst terugkijken via: https://bit.ly/2ppjxjX (De bijeenkomst begint op 40:30 minuten)

De presentatie (pdf) vindt u hier: https://bit.ly/2VN2LaD

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

  1. Niek

    23:02 13 jan 2020

    Alstjeblieft geen drempels. Ik ben voor een gedeelde fiets/auto weg,maar fietsers + drempels werkt niet.

  2. Harry

    11:49 10 nov 2019

    Een ander ziet dat jij wilt dat zijn zien.

    In de pdf die is gepubliceerd over de fietsstraat Korreweg staan cijfers over de autointensiteit en dat deze gaat afnemen met de OHT. Wat je niet ziet is dat het verkeer dat gebruik gaat maken van de Florisstraat (in 2030 met het OHT) met 156% gaat toenemen, de Heymanslaan met 141%, de Oosterhamriklaan met 152%, de Molukkenstraat met 125%. Daar waar de gemeente zich rijk rekent over de afname van het verkeer dat over de Korreweg rijdt, maakt zij geen melding van de enorme toename van het verkeer dat de Korreweg gaat kruisen. De cijfers zijn op deze site te vinden: https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/effecten/hoeveelheid-auto--en-busverkeer. Het verkeer over de Korrewegbrug gaat waarschijnlijk wel afnemen, bij de Oosterhamriklaan komt het verkeer weer op de Korreweg en gaat er in de Heymanslaan weer af. Het verkeer moet nu tweemaal afslaan op de Korreweg terwijl dit nu eenmaal is. Gaat het terugdringen van het autoverkeer over de Korreweg wel een verbetering brengen voor fietsers? Wordt het verkeer over de gehele Korreweg echt veel minder zoals gemeente dit verkoopt aan de bewoners en dagelijkse fietsers? Misschien heeft de gemeente gelijk en wordt het voor alle fietsers en bewoners veel fijner op en langs de Korreweg, misschien ook wel niet, maar dan heeft de gemeente wel haar eigen wens in vervulling laten gaan: het Oosterhamriktracé is gerealiseerd!

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt