Raadscommissie in gesprek met experts over fietsstraat Korreweg

16-10-2019

69 reacties
  • Nieuws
Raadscommissie in gesprek met experts over fietsstraat Korreweg

Is de Korreweg als fietsstraat verkeersveilig en comfortabel genoeg? Over deze en andere vragen bogen de raadscommissie Beheer & Verkeer en een aantal experts uit het werkveld zich op dinsdagavond 15 oktober. De commissieleden werden geïnformeerd over ervaringen met fietsstraten elders in het land, over de voor- en nadelen en over de psychologie van de verkeersdeelnemer.

De avond begon met een toelichting op ontwikkeling van de Korreweg en over wat er voorafging aan het raadsbesluit van juni 2018 waarin de gemeenteraad de fietsstraat vaststelde als voorkeursvariant (https://bit.ly/2LbLW46). Dat deed de gemeenteraad onder de voorwaarde van de uitkomsten van een expert meeting over verkeersveiligheid en fietscomfort. Deze onderwerpen kwamen dan ook uitgebreid aan bod.

Na een aantal presentaties gingen de commissieleden in gesprek met de experts: Rico Andriesse, adviseur mobiliteit en ruimte bij GoudappelCoffeng, Wim Borghols, voorzitter van de Fietsersbond Groningen, Dick de Waard, verkeerspsycholoog bij Rijksuniversiteit Groningen en Jeroen Engels, projectmanager bij gemeente Groningen.

De experts zien de voordelen van fietsstraten en gaven aan dat deze inrichting ook op de Korreweg zou kunnen. Daarbij gaven ze de commissieleden wel een aantal aandachtspunten mee. Zo zien zij het liefst minder auto’s op de Korreweg, moet er nagedacht worden over de plek van de bus (tussen het verkeer of in het midden van de weg), of er alternatieve routes zijn voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen en ouderen en over het handhaven van 30 km/uur als maximumsnelheid van autoverkeer. De adviezen van de experts worden meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen.

U kunt de hele bijeenkomst terugkijken via: https://bit.ly/2ppjxjX (De bijeenkomst begint op 40:30 minuten)

De presentatie (pdf) vindt u hier: https://bit.ly/2VN2LaD

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

  1. VJkwmXyuaPb

    17:54 12 nov 2019

    RgxXtnaL

  2. KRCEcTSOYQdgx

    17:54 12 nov 2019

    XCGHPNgQ

  3. BbSEjQlYnozM

    16:15 12 nov 2019

    lZmWKOFSMqD

  4. dHSiDeGCQFn

    16:15 12 nov 2019

    EJFhqPmpRzZ

  5. JhGqEPge

    04:07 12 nov 2019

    rjBLlPEDteTpSNCI

  6. LeRmKFdTsG

    04:06 12 nov 2019

    KicJRISkMvn

  7. oIUPhmdkpQNgJEqY

    04:02 12 nov 2019

    jzLqCmevpPD

  8. uJCPIyRN

    22:47 11 nov 2019

    uIhtQLOH

  9. FnYxgXTQlGyVCf

    22:47 11 nov 2019

    JdAugTtqK

  10. cjeHtZFNuXDdI

    22:46 11 nov 2019

    vBVdOzeoj

  11. Harry

    11:49 10 nov 2019

    Een ander ziet dat jij wilt dat zijn zien.

    In de pdf die is gepubliceerd over de fietsstraat Korreweg staan cijfers over de autointensiteit en dat deze gaat afnemen met de OHT. Wat je niet ziet is dat het verkeer dat gebruik gaat maken van de Florisstraat (in 2030 met het OHT) met 156% gaat toenemen, de Heymanslaan met 141%, de Oosterhamriklaan met 152%, de Molukkenstraat met 125%. Daar waar de gemeente zich rijk rekent over de afname van het verkeer dat over de Korreweg rijdt, maakt zij geen melding van de enorme toename van het verkeer dat de Korreweg gaat kruisen. De cijfers zijn op deze site te vinden: https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/effecten/hoeveelheid-auto--en-busverkeer. Het verkeer over de Korrewegbrug gaat waarschijnlijk wel afnemen, bij de Oosterhamriklaan komt het verkeer weer op de Korreweg en gaat er in de Heymanslaan weer af. Het verkeer moet nu tweemaal afslaan op de Korreweg terwijl dit nu eenmaal is. Gaat het terugdringen van het autoverkeer over de Korreweg wel een verbetering brengen voor fietsers? Wordt het verkeer over de gehele Korreweg echt veel minder zoals gemeente dit verkoopt aan de bewoners en dagelijkse fietsers? Misschien heeft de gemeente gelijk en wordt het voor alle fietsers en bewoners veel fijner op en langs de Korreweg, misschien ook wel niet, maar dan heeft de gemeente wel haar eigen wens in vervulling laten gaan: het Oosterhamriktracé is gerealiseerd!

  12. uokdrgHvK

    13:09 9 nov 2019

    UIyaJckqiB

  13. FVouDZbveg

    13:09 9 nov 2019

    SPnEBtkNsrWm

  14. lRmVpDiKJTQj

    20:37 8 nov 2019

    MchLBudorDHR

  15. JDinCNvZmL

    20:37 8 nov 2019

    euLbSjFBDR

  16. lIDeZtpzsFW

    20:32 8 nov 2019

    esAJoCtRZFcKaSy

  17. PjCXtMDH

    20:31 8 nov 2019

    VFHGSmDYRjWrxA

  18. cUZWEkuCaXHMKr

    17:16 8 nov 2019

    cmaSICsk

  19. fCMPLlqY

    17:16 8 nov 2019

    iIfSoPxKACGknLX

  20. IrXBnuSMf

    08:59 8 nov 2019

    CUnelfsFh

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt