“Op de Korreweg moet meer ruimte komen voor de fietsers”

11-07-2018

geen reacties
  • Wat vindt de buurt?
“Op de Korreweg moet meer ruimte komen voor de fietsers”

“We wonen in een levendige buurt”, zegt Klaas Nanninga in zijn woning aan de Korreweg, nabij het Bernouilliplein. Het blijkt een milde manier om te zeggen dat het er meestal druk en lawaaiig is, met al het verkeer, de vele studentenhuizen in de buurt en af en toe een festival. Het plan om van de Korreweg een fietsstraat te maken, vindt Nanninga daarom niet zo gek.

“Lawaai kun je leren accepteren”, zegt Klaas Nanninga enigszins filosofisch. “Maar we zijn nu wel zo ver dat de rust op het platteland ons aantrekt.” Sinds twaalf jaar woont hij met zijn vrouw aan de Korreweg in een ‘dubbel huis’: een samenvoeging van een beneden- en een bovenwoning. Wie er binnenkomt, stapt in een bijzondere wereld, met opgezette vogels, schelpen, vissen, vlinders, kevers, foetussen op sterk water en skeletten. “Dit is mijn natuurmuseum aan huis”, verklaart Nanninga, oud-leraar biologie. “Deze collectie heb ik in ruim veertig jaar opgebouwd. Het museum groeit wel wat uit zijn jasje. Bovendien heeft mijn vrouw beneden nog haar atelier. We hebben de wens om over enkele jaren te vertrekken uit de stad. We willen dan een aparte ruimte voor het museum en wat kleiner wonen in de buurt.”

Drukte

Vanuit de woonkamer op de eerste verdieping is de drukte op de Korreweg goed te volgen. “Bussen rijden af en aan. Verder is onze straat de bevoorradingsroute voor drie supermarkten, dus er komen geregeld meterslange trucks langs ons huis. Over de fietspaden aan weerszijden van de weg trekt een continue stroom fietsers voorbij, tot vijf uur in de ochtend. De Korreweg is de meest logische fietsroute voor de studenten in de wijken hierachter en de mensen die in Beijum en De Hunze wonen. Steeds vaker zie je van die snelle fietsen, zoals e-bikes en speed pedelecs. En aan het eind van de middag begint de stroom aan pizzascooters. Het is hier namelijk ook het begin van het winkelgebied, met enkele bedrijven die maaltijden bezorgen.”

Aanpassing

De combinatie van al die verkeersstromen vraagt om een aanpassing van de Korreweg, aldus Nanninga. “Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat je het langzame en het snelle verkeer moet scheiden. Ik denk dat er hier genoeg ruimte voor is, in andere delen van de Korreweg is dat misschien lastiger.” Als natuurliefhebber hoopt Nanninga dat de bomen langs de weg kunnen blijven, al erkent hij dat ze misschien in de weg staan. “Ik ben gehecht aan de bomen en het groen. Het zou erg jammer zijn als de bomen moeten sneuvelen en worden vervangen door jonge bomen. Die doen er dertig à veertig jaar over om dit formaat te krijgen. Bomen vangen bovendien veel fijnstof op. Parkeerplekken zijn er genoeg. Als ik nu naar buiten kijk, zie ik er zeker nog vijf vrije plekken.”

Fietsstraat

Hoe kijkt Nanninga aan tegen het plan om van de Korreweg een fietsstraat te maken? “Dat heeft wel wat. Straten waarin de auto wordt gedoogd, ken ik van andere plaatsen. Al heb je hier natuurlijk ook de bussen en het vrachtverkeer. Het is een lastige puzzel. Dat komt onder andere doordat al het fietsverkeer uit Beijum via de Gerrit Krolbrug moet. De busbaan bij de Oosterhamrikkade is een mooie en dure voorziening, maar wordt amper gebruikt. Als die wordt uitgebouwd tot een extra toegang van dit deel van de stad voor auto’s en fietsers, ontlast dat de Gerrit Krolbrug en daarmee ook de Korreweg. De auto’s die hier voorbij rijden, gaan voor een deel de Oude Ebbingestraat in. Dat verkeer zou heel goed via de nieuwe route over de busbaan de stad in kunnen. Daardoor wordt het ook veiliger op de rotonde van de Korreweg met de J.C. Kapteijnlaan en de Sumatralaan. Daar zijn veel aanrijdingen en bijna-ongelukken. Ook zou de snelheid van het autoverkeer op de Korreweg teruggebracht kunnen worden tot 30 km per uur. Het heeft me altijd verbaasd dat je op deze weg nog 50 mag.”

Handtekeningenactie

Henk Kuitert, een van de buurmannen van Nanninga, is een handtekeningenactie gestart om voorstanders van de fietsstraat te mobiliseren. Ook Nanninga heeft getekend. “Het is goed dat we als buurt één standpunt innemen. Al geloof ik dat Henk heel brede stoepen wil, terwijl ik liever wat bredere fietspaden zou zien. Het uitgangspunt moet zijn dat er op de Korreweg meer ruimte komt voor de fietsers, omdat de auto’s meer mogelijkheden hebben om de stad in te komen. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat de Korreweg zijn karakter behoudt. Het liefst zou ik de straten nog iets groener zien. Meer bomen dus. Dat geeft de wijk sfeer.”

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt