Negen vragen aan wethouder Paul de Rook over een fietsvriendelijkere Korreweg

13-12-2017

geen reacties
  • Achtergrond
Negen vragen aan wethouder Paul de Rook over een fietsvriendelijkere Korreweg

De gemeente Groningen wil fietsers in de stad meer ruimte geven. zoals op de Korreweg, de verbinding van de stadswijken Beijum, de Hunze en Van Starkenborgh met de binnenstad. wethouder Paul de Rook van Verkeer & Vervoer geeft antwoord op negen vragen.

Waarom wil de gemeente meer ruimte maken voor fietsers in de stad?

“Het wordt in de stad steeds drukker. De fiets is de meest wenselijke vorm van transport. Fietsen is milieuvriendelijker dan autorijden en goed voor de gezondheid. En het bespaart ruimte, want op een plek waar je één auto parkeert, kunnen acht fietsen staan. Daarom willen we het fietsen in de stad aantrekkelijker maken, onder andere door bepaalde routes fietsvriendelijker te maken.”

Wat betekent ‘fietsvriendelijker’ in de praktijk?

“Je moet dan denken aan bredere fietspaden, minder lang wachten bij verkeerslichten, goed onderhoud en bijvoorbeeld ook tijdig strooien in de winter. En de fietser krijgt zo veel mogelijk voorrang.”

Waarom de Korreweg?

“De Korreweg is een heel drukke fietsroute in de stad, met 16.000 fietsers per dag. De fietspaden zijn nu vrij smal. Nu er steeds meer snelle fietsen zijn, zoals e-bikes, is er niet veel ruimte. Bovendien moet op de rotonde dagelijks een enorme stroom fietsers kruisen met het autoverkeer. Dat zorgt vaak voor een gevaarlijke situatie.”

Hoeveel auto’s rijden er over de Korreweg?

“Per dag ongeveer 4.500. Dat zou je niet zeggen als je kijkt naar de huidige inrichting van de weg. De auto’s hebben nu veel meer ruimte, terwijl er ruim drie keer zo veel fietsers zijn. Dat is wel gek.”

Is er op de Korreweg wel voldoende ruimte voor een andere inrichting?

“Ja, maar het hangt er ook van af hoe je de ruimte inricht. We bekijken nu verschillende varianten. Je kunt de fietsstrook veel breder maken en de weg voor de auto’s smaller. Of je maakt een fietsstraat, een soort fietspad waar auto’s te gast zijn. Langs de weg liggen ook parkeerplaatsen. Bewoners hebben gevraagd of het aantal plekken gelijk kan blijven.”

Wat betekent de herinrichting voor het autoverkeer?

“We verwachten minder auto’s op de Korreweg, maar dat heeft een andere reden. De herinrichting van de Korreweg maakt deel uit van Aanpak Oosterhamrikzone. Dat plan voorziet in een nieuwe autoverbinding via de Oosterhamrikzone. Daardoor wordt het oosten van de stad beter bereikbaar vanaf de oostelijke ringweg. Automobilisten hebben dan minder aanleiding om voor de Korreweg te kiezen.”

Aan het eind van de Korreweg ligt de Gerrit Krolbrug. Wat gaat daarmee gebeuren?

“Het Rijk heeft besloten de Gerrit Krolbrug te vervangen. Daar zijn we blij mee. De inrichting van de Korreweg en de brug worden op elkaar afgestemd.”

Wanneer wordt de Korreweg fietsvriendelijker gemaakt?

“De gemeenteraad gaat in het tweede kwartaal van 2018 een definitieve keuze maken. De uitvoering verwachten we dan in 2019.”

Wanneer is de herinrichting voor u geslaagd?

“We zijn tevreden als fietsers meer kwaliteit ervaren op de Korreweg en de route ook veiliger vinden. En we hopen dat nog meer fietsers van de Korreweg gebruik gaan maken.”

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

Nog geen reacties

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt