Inspraak op besluit college van B&W over voorkeursvarianten

27-02-2018

4 reacties
  • Nieuws
Inspraak op besluit college van B&W over voorkeursvarianten

Vanaf 1 maart tot en met 12 april 2018 kunnen inwoners van de gemeente Groningen of belanghebbenden hun mening geven over dit ontwerpbesluit. Het Ontwerpbesluit en alle bijlagen zijn te downloaden via de bibliotheek op www.aanpakoosterhamrikzone.nl. U kunt op twee manieren reageren: per post of per e-mail. Per post kunt u uw reactie sturen naar:

 

College van B&W

Postbus 20001

9700 PB Groningen

Per e-mail kunt u uw reactie sturen naar aanpakoosterhamrikzone@groningen.nl

 

Meer nieuws

Bekijk nieuwsoverzicht

Reacties

  1. Arno

    08:27 7 mrt 2018

    De link naar het email adres is niet correct.

    1. Elise (communicatieadviseur)

      09:37 7 mrt 2018

      Hoi Arno, bedankt voor de reactie! We hebben het aangepast.

  2. Thea Kremer

    12:39 5 mrt 2018

    De voorkeur van de gemeente gaat uit naar de variant Splitsing. Onbegrijpelijk! Er is een busbaan met volop ruimte én er is een brug. De mond vol over duurzaamheid maar de bestaande mogelijkheden benutten en optimaliseren lijkt niet op te komen in de hoofden van de verantwoordelijken.

    VOORKEURSVARIANTEN schreeuwt het informatieblad met grote letters. Hoezo varianten, het gaat maar over één variant, namelijk Splitsing. Zeker, het ziet er prachtig uit op papier in hetzelfde informatieblad, deze ene variant: mooie grote bomen, ouders kuieren gezellig met hun kinderen, sympathieke fietsers met rugzakjes, een en al knussigheid. Nou daar komen ze wel achter, die fietsers, die ouders, die kinderen, die bewoners, die leveranciers. Het wordt een krankzinnige situatie in de E. Thom. a Thuessinklaan en de Vinkenstraat, zowel wat verkeershinder, geluidshinder, luchtkwaliteit, veiligheid en natuurlijk woonplezier betreft. Maar liefst zevenhonderd bussen, de auto's en taxi's denderen dag in dag uit door deze smalle en druk bewoonde straten.

    Daarnaast wordt parkeren een groot probleem, zowel voor de bewoners als voor hun bezoekers, klusbedrijven, pakjesbezorgers en leveranciers. En dan heb ik het nog niet eens over het fietsen in deze twee straten. Fietsers in beide richtingen moeten een hele smalle strook weg delen met de auto's. Een zeer onveilige situatie, vooral voor kinderen. Ik zie het voor me als diezelfde kinderen ook nog eens de busbaan moeten oversteken. Je mag hopen dat ze het overleven. Heb je een doodswens? Kom in de E. Thom. a Thuessinklaan wonen.

    Het mag inmiddels duidelijk zijn dat van de geëtaleerde knussigheid in het informatieblad geen enkele sprake is. Maar we zijn er nog niet.
    Dit bijvoorbeeld: Ik denk nogal eens een aardbeving te voelen. 'Gelukkig' hoor ik dan al snel dat het 'maar' een vrachtwagen is. Als er straks zevenhonderd bussen per dag door de straat rijden, zit ik onafgebroken op mijn stoel te trillen als ik tenminste niet aan het zuurstof lig vanwege de luchtvervuiling.
    En dit: Die prachtige opknapbeurt waar het oh zo positieve informatieblad over rept, want nadelen vergeten ze even te vermelden, daar hebben de bewoners van de E. Thom. a Thuessinklaan en de Vinkenstraat helemaal niets aan. Het opknappen gebeurt juist daar waar de overlast van de variant Splitsing gering is.

    Tot slot ...hoe staat het met de vertegenwoordiging van de bewoners in beide genoemde straten? De vele studenten in de E. Thom. a Thuessinklaan bijvoorbeeld zal het een rotzorg zijn wat er in hun straat gebeurt. Zij verdwijnen over een paar jaar weer, hebben geen binding met de buurt en zullen niet veel van zich hebben laten horen. Dit ten nadele van de permanente bewoners.

    Ik snap dat er wat moet gebeuren om de knelpunten in het verkeer op te lossen, maar de voorkeursvariant Splitsing creëert niet één maar meerdere nieuwe knelpunten. Ik had de gemeente Groningen graag verstandiger gezien en ik hoop zeer dat er nog eens goed en vooral gedegen naar de alle gevolgen van de voorkeursvariant Splitsing wordt gekeken.

  3. Theo Witte

    07:19 5 mrt 2018

    Het huidige voorstel - splitsing - gaat zorgen voor een onleefbare en verkeersonveilige buurt. De problemen die aan de Korreweg worden opgelost, worden niet alleen verplaatst naar het Oosterhamriktracé, ze zullen daar nog eens vele malen worden vergroot. Dat kan iedereen zien aankomen.

    De informatiefolder met groene en gezellige straatimpressies geven een veel te mooie voorstelling van de situatie die zal ontstaan. Eerlijk gezegd vind ik die misleidend omdat de nadelen niet worden benoemd. Daarom maak ik van deze gelegenheid gebruik om enkele problemen te delen met de gemeente.

    Er is een drukke busbaan (800 per dag, heb ik eens opgevangen) gepland door de dichtbevolkte Thomassen à Thuessinklaan en de Vinkenstraat. Twee straten die aan weerszijden druk worden bewoond. Twee straten die leiden naar het drukbezochte winkelcentrum van het Wielewaalplein. Twee straten waar de huizen nu al staan te trillen als er een vrachtwagen doorheen rijdt. En dan hebben we het nog niet gehad over de geluidsoverlast en het vrijkomende fijnstof. Twee straten die wat het fietsverkeer betreft steeds drukker worden en als alle (woning)bouwplannen in de Oosterpark zijn gerealiseerd nog veel drukker zullen gaan worden. Twee straten waarin de noordzijde al zijn parkeerplaatsen kwijtraakt. Twee straten waarin dezelfde noordzijde met geen enkele auto meer bereikbaar is. Twee straten waarin de noordzijde eerst de busbaan (50KM) moet oversteken om het fietspad te kunnen bereiken. Twee straten waarin het autoverkeer en fietsverkeer geblokkeerd zullen gaan worden zodra de postbode ergens een pakje moet afleveren. Let wel om een pakje aan de noordzijde te kunnen bezorgen moet hij dus te voet de busbaan oversteken. En dan heb ik het nog niet gehad over verhuisauto's of auto's van bedrijven die ergens een klus moeten doen. We hebben het in deze straten over enkele honderden adressen!!
    Kortom, het woonplezier en de verkeersveiligheid van deze buurt komt door dit plan ernstig in gevaar, dat geldt overigens ook voor de luchtkwaliteit. Ter compensatie ziet de gemeente 'kansen' voor een opknapbeurt van de buurt en denkt daarbij aan ruimte voor groen en wandelpaden .... Toe even, waar ziet de gemeente ons voor aan?

    Het alternatief 'bundeling' heeft men afgewezen in verband met de overlast voor de bewoners aan de Oosterhamrikkade NZ. Kennelijk is er met hen gesproken en heeft men geluisterd. Met de bewoners van de Thuessinklaan en Vinkenstraat heeft zo'n gesprek voor zover ik weet nog niet plaatsgevonden.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt