Vervanging Gerrit Krolbrug

Ruim baan voor fietsers en de auto ‘te gast’

Naar het overzicht
Vervanging Gerrit Krolbrug

Rijkswaterstaat vervangt op termijn de Gerrit Krolbrug. Dat is de brug voor auto’s en fietsers in het verlengde van de Korreweg. Dagelijks passeren gemiddeld 15.000 fietsers, 4.000 auto’s en 50 schepen deze brug. De vervanging is nodig om de doorgang van de scheep­vaart te verbeteren en om de brug veiliger te maken voor fietsers en autoverkeer. Met de komst van een nieuwe autoverbinding in de Oosterhamrikzone verliest de Korreweg bovendien haar belangrijke functie als stadsdeelontsluiting. Dat biedt ruimte voor een fietsvriendelijke inrichting van de Gerrit Krolbrug en de Korreweg.

 Er is een voorlopig ontwerp vastgesteld voor een nieuwe brug. Dit ontwerp moet nog verder worden uitgewerkt.
Er is een voorlopig ontwerp vastgesteld voor een nieuwe brug. Dit ontwerp moet nog verder worden uitgewerkt.

Mogelijke inrichting

Hieronder vier impressies van het voorlopige ontwerp van de Gerrit Krolbrug Uitgangspunt is dat fietsers en auto’s elkaar ongelijkvloers kruisen om verkeersongevallen te voorkomen.

Meer lezen

Op de website van Lemmer-Delfzijl vindt u meer informatie over de verbetering van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De provincie Groningen, de provincie Friesland en Rijkswaterstaat werken hier samen aan. De vervanging van de Gerrit Krolbrug is hiervan een onderdeel. 

Auto, bus- en fietsverbinding | Fietsvriendelijke Korreweg | Toekomst van de busbaanbrug | Verkeersmaatregelen voor betere doorstroming

Bovenaanzicht van voorlopig ontwerp Gerrit Krolbrug met gewijzigde fietsverbindingen naar Van Starkenborgh en bedrijventerrein Ulgersmaweg.
Bovenaanzicht van voorlopig ontwerp Gerrit Krolbrug met gewijzigde fietsverbindingen naar Van Starkenborgh en bedrijventerrein Ulgersmaweg.

Reacties

  1. Peter

    11:21 21 sep 2017

    Wanneer gaat naar verwachting de eerste schop erin en wanneer moet de klus af zijn?
    Ik denk dat veel fietsers vanuit de stad de kortste weg kiezen door voor de brug alvast tegen het verkeer in te gaan fietsen en nabij het Wessel Gansfort weer de aansluiting vinden. 95% moet toch al die kant op.

  2. Birgit van Dijk

    12:16 5 jul 2017

    T plan ziet er prachtig uit maar.....
    Een fietstunnel is niet veilig. Kijk naar incidenten in andere fietstunnels in Groningen! Vooral in het donker en de avond en nacht. Dit is de fietsroute waarlangs alle stappers- en dus ook meiden en vrouwen- langs moeten om thuis te komen in Van Starckenborg,
    De Hunze en Beyum.
    Het viaduct tussen Hunze en Beyum is daarentegen juist veel veiliger geworden mede doordat auto's en fietsen naast elkaar - dus in elkaars zicht- rijden.
    Geen fietstunnel dus.

    1. Niels (communicatiemanager)

      16:34 5 jul 2017

      Beste mevrouw Van Dijk,
      Fijn te horen dat u enthousiast bent over de plannen! Net als u vinden we dat een nieuwe brug een (sociaal) veilige route tussen de Korrewegwijk en De Hunze moet opleveren. De bovenstaande plaatjes zijn impressies van hoe het mogelijk kan worden. Het ontwerp wordt nog verder uitgewerkt. Via de website en de e-nieuwsbrief houden we u op de hoogte.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt