Verkeersmaatregelen om doorstroming te verbeteren

Aanpassen van kruispunten, verkeersborden, rijrichtingen, adviesroutes en verkeerslichten

Naar het overzicht
Verkeersmaatregelen om doorstroming te verbeteren

De aanleg van een nieuwe autoverbinding staat niet op zichzelf. Wanneer er een nieuwe autoverbinding komt, zijn aanvullende en slimme verkeersmaatregelen nodig in de Oosterhamrikzone en aangrenzende wijken. Dat is nodig om (bestaande) verkeersknelpunten op te lossen en de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Het gaat onder andere om het aanpassen van kruispunten, rijrichtingen, adviesroutes en verkeerslichten. Daarom maken we één verkeersplan voor het hele stadsdeel.

Reacties

  1. Harry

    19:34 26 okt 2017

    Als de Antillenstraat toegang gaat geven tot de Oosterhamrikkade dan zal er een verschuiving gaan ontstaan in de verkeersstromen. Op de Oosterharimklaan en de Antillenstraat gaan meer verkeersbewegingen ontstaan. Ook op de Korreweg zal het drukker gaan worden. Met het weinige verkeer dat is voorspeld is het aantrekkelijk om vanaf de Sumatralaan en het Florisplein richting Antillenstraat te gaan en daar de ontsluitingsweg op te rijden. En het scheelt een aantal stoplichten. Gaat de Korreweg echt niet veel drukker worden dan in het principebesluit vermeld?

    1. Elise (communicatieadviseur)

      14:51 13 nov 2017

      Hoi Harry. Dat is een terecht punt, want het kan een aantrekkelijke route worden. We moeten voorkomen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren en daarom hebben we het verkeersplan opgesteld. In het verkeersplan kijken we naar de effecten van het Oosterhamriktracé, verschuivingen van verkeer en het ontstaan van (ongewenste) routes die we moeten voorkomen. Een van die ongewenste routes is vanaf de Sumatralaan en Floresplein richting de Antillenstraat en het Oosterhamriktracé. Sluipverkeer op deze wegen moeten we dan ook zien te voorkomen. Van de Korreweg zijn we zeker dat dit een rustige woonstraat wordt.

  2. Harry Kort

    20:41 28 aug 2017

    Dag Niels,
    Dank voor jouw reactie. De fiets is voor alle stadjers het beste vervoermiddel, daar ben ik het helemaal mee eens. De genoemde p+r's gaan vooral ruimte bieden voor andere doelgroepen. Wie van de forenzen gaat de genoemde alternatieven gebruiken als de gemeente tegelijkertijd een nieuwe ontsluitingsweg gaat openstellen om het ziekenhuis "sneller" te kunnen bereiken? Zijn dat de medewerkers en bezoekers van het ziekenhuis? Dat zou kunnen als er een directe busverbinding naar het ziekenhuis wordt gerealiseerd en het ziekenhuis haar medewerkers gaat belonen die dit willen gaan doen. Medewerkers komen dan nooit meer te laat. ? De bezoekers van het ziekenhuis komen veel meer verspreid over de dag en zijn dan ook geen veroorzakers van een drukke spits. De plannen die er nu liggen gaan slechts verschuiving van knelpunten en nieuwe routes voor (en extra) sluipverkeer genereren. Het is jammer dat de oplossing vooral wordt gezocht in een nieuw ontsluitingsweg en de mogelijke alternatieven geen enkele rol hebben gespeeld (deze zijn niet meegenomen) in het onderzoek naar de bereikbaarheid van het UMCG. Het geloof dat (naarmate je meer gaat verdiepen in de bereikbaarheid van de stad) een ontsluitingsweg de beste oplossing is, begint meer en meer te piepen en te kraken. Het gaat de wijken rondom de Oosterhamrikkade geen nieuwe kansen bieden, maar slechts een extra stuk asfalt, extra verkeersknelpunten en minder verkeersveiligheid, meer overlast en minder woongenot. Maar gelukkig is de gemeente overtuigd voorstander van een extra ontsluitingsweg en is dit in het belang voor alle inwoners van de stad en ver daarbuiten. Dus ook voor de bewoners van de aanliggende wijken. Alhoewel dit belang nog niet duidelijk onder woorden kan worden gebracht. (Met de bijna onbereikbare groene zone langs het kanaal wordt alvast een doekje voor het bloeden geboden.) Ik neem echter een stukje enthousiasme van het communicatieteam (zijn jullie medewerkers van de gemeente?) over en denk daarbij dat over twentig jaren iedereen gewend is aan de nieuwe verkeersstromen.

  3. Harry Kort

    21:44 23 aug 2017

    Als we eerst met slimme verkeersmaatregelen beginnen is een extra autoverbinding de komende jaren niet nodig en dan kunnen de gemeente en de bewoners (indien nodig) altijd nog besluiten om een extra verbindingsweg aan te leggen.

    1. Niels Keissen (communicatiemanager)

      15:36 25 aug 2017

      Dag Harry,
      Wat het maar zo eenvoudig :-) We weten dat we de bereikbaarheidsproblemen niet oplossen met slimme verkeersmaatregelen alleen. Daar is meer voor nodig: een nieuwe autoverbinding.

      Het is overigens niet zo dat de gemeente geen andere maatregelen neemt. In tegendeel juist. De gemeente Groningen voert een vooruitstrevend beleid voor een bereikbare stad en richt zich op het terugdringen van onnodig autogebruik. De stad biedt goede alternatieven met P+R terreinen snelle OV-verbindingen. Zo worden de bestaande P+R’s in Haren en Hoogkerk uitgebreid en komen er nieuwe P+R’s bij Zernike en Driebond. Wie toch met de auto de stad in wil kan rond de binnenstad parkeren in de parkeergarages. Maar wil je in de stad echt snel van A naar B, dan weet je dat je op de fiets het snelste bent.

      Het is dus geen kwestie van het een of het ander, maar juist een combinatie van maatregelen moet de bereikbaarheid aan de oostkant van de stad verbeteren.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt