Voorkeursvariant Korreweg: Fietsstraat

Ruim baan voor fietsers en de auto ‘te gast’

Naar het overzicht
Voorkeursvariant Korreweg: Fietsstraat

De Korreweg is één van de drukste fietsroutes van de stad, met dagelijks bijna 15.000 fietsers op de Gerrit Krolbrug. Op piekmomenten zijn de smalle fietspaden langs de Korreweg overvol. Met de groei van het aantal fietsers en de komst van nog meer e-bikes staat de veiligheid onder druk. Fietsers moeten op de Korreweg meer ruimte krijgen, meer comfort en meer veiligheid door van de Korreweg een fietsstraat te maken. 

Wat verandert er?

In de variant Fietsstraat delen auto's, bussen en fietsers de weg. De maximumsnelheid wordt 30 km/u en de weg krijgt rood asfalt. Aan beide kanten van de Korreweg komen de parkeerplaatsen terug, behalve bij het Bernouilliplein, bij het Floresplein en tussen het Molukkenplantsoen en de Hamburgervijver. Hier komen groene bermen met planten, struiken en bomen. Tussen de parkeerplaats en de stoep komt een groenstrook met bomen. Ook komt er meer ruimte voor fietsparkeren op de hoeken van alle zijstraten met de Korreweg. Ter hoogte van de Antillenstraat komt een aansluiting op de Korreweg. 

Alternatieve variant voor de fietsvriendelijke Korreweg

Voor de fietsvriendelijke inrichting van de Korreweg is ook een alternatief onderzocht dat lijkt op de huidige situatie. De aanwezige fietspaden worden dan verbreed naar 3 meter. Autoverkeer en bussen rijden dan op de weg, fietsers rijden op het fietspad. Voor dit fietspad geldt dat de extra ruimte voor de fietspaden ten koste gaat van andere onderdelen, zoals parkeren of groen. Naar deze variant gaat de voorkeur niet uit. 

Reacties

  1. Jeroen (projectmanager)

    22:22 9 jul 2017

    Dag Tineke, dank voor jouw reactie en mening. We gaan de komende periode met de omgeving de verschillende varianten uitwerken, zo komt er ook een werkgroep. Veiligheid voor fietsers is zeker een belangrijk onderwerp!

  2. Tineke

    14:27 9 jul 2017

    Ik ga persoonlijk voor opties 4.
    Opties 1 niet veilig voor fietsers.
    Opties 2 niet veilig door tegenkomende fietsers.
    Opties 3 het zelfde
    Dus blijft opties 4 over
    fd

    1. niek

      18:45 13 feb 2018

      Ik speel even advocaat van de duivel; optie 1 lijkt misschien onveilig, maar is dat ook zo? Ik kan voorstellen dat auto's pas effectief 30 of minder gaan rijden als dat ook echt moet bijvoorbeeld vanwege fieters (en die zijn er veel...), wandelaars etc. Als auto's ondergeschikt worden aan fietsers en ander verkeer kan je uiteindelijk effectief meer weg-ruimte en een veiligere situatie krijgen. Maar daar zullen vast studies naar zijn gedaan. Bij optie 4 veranderd er niet veel ten opzichte van de huidige situatie, behalve een 30km bord waar autos zich niet aan gaan houden als de situatie er niet naar is.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt