De stad bereikbaar houden

"Te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer als het kan, met de auto als het moet"

De stad bereikbaar houden

De stad Groningen is de motor van de Noord-Nederlandse economie. Elke dag verdubbelt het inwonertal van de stad: mensen wonen in de regio, maar werken, studeren en recreëren in de stad. De binnenstad (als centrum van beleving), het MBO, middelbare scholen, sport, - cultuur — en zorgvoorzieningen vervullen een belangrijke rol voor een grote regio. Kennisinstellingen RUG, Hanzehogeschool en UMCG zijn van (inter)nationaal belang.

Op dit moment telt de stad 200.000 inwoners en groeit door naar 225.000 en misschien wel naar 250.000. Tegenover de groei van de stad staat de afname van de bevolking in de regio. Met als gevolg dat in de regio voorzieningen verdwijnen en de afhankelijkheid van stadse voorzieningen groter wordt. Voorwaarde is dan dat deze voorzieningen goed bereikbaar zijn en deze bereikbaarheid staat steeds meer onder druk.

 

Slimme maatregelen

Om de bereikbaarheid van de stad optimaal te houden voert de gemeente een vooruitstrevend beleid. Al sinds het verkeerscirculatieplan in de jaren '70 beperken we het aantal onnodige autoritten. We bieden goede alternatieven met P+R terreinen aan de rand van de stad en snelle openbaar-vervoerverbindingen de stad in en naar grote werkgevers. Voor mensen die toch met de auto in de stad willen of moeten zijn hebben we aantrekkelijke parkeergarages gerealiseerd rond de binnenstad, zoals de garages aan het Damsterdiep en het Boterdiep. Doordat we al jaren bewust beleid voeren om de stad compact te houden is de fiets het snelste en meest aantrekkelijke vervoermiddel.

We zetten de komende jaren optimaal in op slimme verkeersmaatregelen om de stad bereikbaar te houden: we breiden bestaande P+R's (Haren, Hoogkerk) uit en leggen op Zernike en Driebond nieuwe aan, hebben nog ruimte voor opvang van groei op P+R Kardinge, hebben een nieuwe fietsstrategie ontwikkeld en breiden het Hoogwaardig Openbaar Vervoer netwerk (Q-link) verder uit. Ook hebben we in het kader van Groningen Bereikbaar met meer dan 75 grote werkgevers afspraken gemaakt over mobiliteitsmanagement zoals het invoeren van slimme werktijden.

Autoverbinding Oostelijke Ringweg- binnenstad/UMCG

Door de groei van de stad en de uitbreiding van het UMCG en de RUG zal het aantal verkeersbewegingen in dit gebied toenemen, daarbij komt nog de groei van het autogebruik en het effect van een krimpend achterland bij. Ondanks de deeleconomie, zelfrijdende  auto’s, e-bikes en de opkomst van thuiswerken wordt algemeen aangenomen dat het autogebruik blijft stijgen. Dit laten prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving ook zien.

De verwachting is dat het verkeer aan de oostzijde van de stad met 20% zal toenemen, met grote gevolgen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in dit gebied. Deze toename kan alleen niet opgelost worden met de slimme alternatieven voor de auto of door bestaande wegen aan te passen. Niets doen is geen optie, een autoverbinding tussen de Oostelijke ringweg en binnenstad/UMCG is nodig. Dit in samenhang met een aantal andere opgaven en ambities.

Reacties

  1. eqitouaqe

    14:03 23 sep 2017

    <a href='http://akwijetij-a.com/'>akwijetij-a.anchor.com</a> [URL=http://akwijetij-u.com/]akwijetij-u.anchor.com[/URL] http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ http://akwijetij-t.com/ ezefouaoz

  2. ineruvoy

    14:03 23 sep 2017

    <a href='http://oxokuw-a.com/'>oxokuw-a.anchor.com</a> [URL=http://oxokuw-u.com/]oxokuw-u.anchor.com[/URL] http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ http://oxokuw-t.com/ utuoheno

  3. ifimutut

    14:03 23 sep 2017

    <a href='http://jagudeh-a.com/'>jagudeh-a.anchor.com</a> [URL=http://jagudeh-u.com/]jagudeh-u.anchor.com[/URL] http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ http://jagudeh-t.com/ atoyolij

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt